> Jualan Ramly Burger Cecah RM1 Bilion, Bermula Dengan Modal Sendiri RM2,000 Kerana Pinjaman Ditolak Konon Rakyat Malaysia Tak Makan Burger
Loading...

Jualan Ramly Burger Cecah RM1 Bilion, Bermula Dengan Modal Sendiri RM2,000 Kerana Pinjaman Ditolak Konon Rakyat Malaysia Tak Makan Burger

Loading...

 


Jualan Ramly Burger Cecah RM1 Bilion, Bermula Dengan Modal Sendiri RM2,000 Kerana Pinjaman Ditolak Konon Rakyat Malaysia Tak Makan Burger

Apabila sebut sahaja makanan burger tepi jalan, pasti ramai terlintas mengenai burger jenama Ramly yang kini sinonim dengan masyarakat di Malaysia. Siapa sangka bermodalkan wang simpanan, kegigihan dan kesabaran, kini jenama Ramly Burger mampu ke pasaran luar negara.

Namun, di sebalik k via ejayaan yang ditempa pengusaha burger yang dekat di hati rakyat Malaysia, tidak ramai yang mengetahui kisah cabaran yang dihadapi ketika awal perniagaannya.

Guna simpanan RM2 Ribu untuk mulakan bisnes

Seorang pengguna Twitter @Richardker telah berkongsi tentang kejayaan pemilik jenama Ramly Burger yang memulakan perniagaan dengan wang simpananya. Kisahnya bermula pada tahun 1978 yang mana pada waktu itu negara kecoh dengan isu halal haram berkenaan dengan daging burger ini.

Pengasas Ramly Food Processing Sdn Bhd, Datuk Dr Haji Ramly Mokni yang bekerja di pasar raya mula terdetik untuk membuat sendiri dan menjual daging burger bersama dengan bantuan isterinya, Datin Hajjah Shala Siah Abdul Manap.

Ramly bersama isterinya kemudian cuba mendapatkan pinjaman MARA yang hanya bernilai RM7,000 untuk membeli mesin namun ditolak atas alasan orang Malaysia tidak ramai makan burger ketika itu. Namun, situasi itu tidak mematahkan semangatnya yang mana beliau kemudian menggunakan wang simpanannya sebanyak RM2,000.

Suami isteri ini menyediakan daging burger secara manual tanpa sebarang bantuan mesin hanya di rumah mereka sahaja dengan membuka gerai di sekitar Chow Kit. Pada awal perniagaan mereka, kurang mendapat sambutan kerana masyarakat ketika itu belum menggemari makan burger.

Namun, beliau tidak berputus asa sehinggakan bermula dengan 200 keping daging burger sehari kemudian mencecah sehingga 3,000 keping sehari. Melihat permintaan daging burger semakin meningkat, dia mengolah resipi burger keluarannya agar bersesuaian dengan selera masyarakat tempatan.

Jenama burgernya makin popular mendorongnya untuk membuka sebuah kilang di Bandar Tun Razak Kuala Lumpur pada tahun 1984. Dalam tempoh lima tahun sahaja, kilang yang dibina oleh Ramly telah mencapai tahap kapasiti maksimum justeru dia terpaksa membuka satu lagi kilang yang lebih besar di Batu Caves.

Disebabkan perniagaan yang terus berkembang maju, Ramly pada 2018 telah membuka satu lagi kilang yakni yang terbesar miliknya di Pulau Indah, Selangor. Pembukaan kilang yang besar mendorong beliau menambah produk makanan lain untuk dijual seperti nugget, sosej, daging cincang serta banyak lagi.

Selain penjualan produk makanan sejuk beku yang diiktiraf Halal JAKIM, Ramly Burger juga mempunyai kedai makanan, bistro dan pasar raya di seluruh negara selain produknya turut dieksport ke luar negara. Jualan tahunan Ramly Burger dilaporkan mencecah lebih RM1 bilion sebelum pandemik berlaku.

Beliau percaya bahawa makanan dan pertanian adalah baik untuk masa depan dan beliau telah membantu ramai usahawan makanan untuk menjana pendapatan.

Sumber:ROTIKAYA via http://enews27.com

Loading...
LihatTutupKomentar
Loading...